Wednesday, December 7, 2011

BUMI BARU

  





Planet baru ditemui oleh teleskop ruang Kepler NASA dua tahun lalu tetapi penyelidikan baru telah dikenalpasti sebagai yang paling serupa dengan kita sendiri belum ditemui. Kepler 22b kira-kira dua kali ganda saiz Bumi dan suhu yang purata kira-kira 72 darjah (22 Celsius). Ia juga mengandungi suasana yang tepat untuk berpotensi untuk menyokong kehidupan. Walau bagaimanapun, terdapat Kelemahan: ia adalah 600 tahun cahaya dari Bumi.
Kepler 22b adalah yang pertama apa yang dipanggil "super-bumi" yang terletak dalam zon "didiami" bintang yang serupa dengan Matahari kita. Digelar "Goldilocks Zon", ini adalah jalur di mana suhu adalah hanya hak untuk membenarkan kewujudan cecair permukaan air di seluruh orbitnya. Ini bermakna planet ini boleh mempunyai benua dan lautan seperti Bumi, dan di mana terdapat air cecair, terdapat juga boleh hidup, kata mereka.
Saintis percaya 22b Kepler mungkin bukan sahaja didiami, tetapi mungkin sudah didiami walaupun. "Penemuan ini menyokong kepercayaan yang semakin meningkat bahawa kita hidup dalam alam semesta yang penuh sesak dengan kehidupan," kata Dr Alan Boss, dari Institusi Carnegie bagi Sains di Washington DC, yang membantu mengenal pasti planet ini daripada data yang diperolehi oleh teleskop ruang Kepler.
Bintang di sekeliling mana orbit Kepler 22b, di rantau ini buruj Lyra dan Cygnus, anda harus mengenali mereka, sedikit lebih kecil daripada Matahari dan kira-kira 25% kurang cerah. Planet ini mengorbit bintang di 290 hari, pada jarak yang 15% lebih dekat daripada Bumi dari Matahari.

No comments:

Post a Comment